Adományozási Stratégia – tippek cégeknek

A vállalathoz érkező adományozási kérelmeket, megkereséseket érdemes egy, a cég tevékenységéhez, célkitűzéseihez szorosan illeszkedő, meghatározott időközönként felülvizsgált adományozási stratégia alapján elbírálni, amely alapul szolgál a konkrét adományozási akciók megtervezéséhez is.

 

Az adományozási stratégia kidolgozásakor az alábbiakat hasznos átgondolni:
– célkitűzések, fogalmi meghatározások
– a támogatás eddig bevált formái
– az elbírálás szempontjai
– az elbíráláshoz szükséges információk és dokumentumok
– döntési mechanizmus; elbírálásra jogosultak köre, feladatai
– támogatott és nem támogatott területek, szervezetek és tevékenységek köre
– gyakorlati megvalósítás, ellenőrzés, értékelés
– kommunikáció
– költségvetési irányelvek
– a támogatottól elvárt magatartási irányelvek

 

Az adományok tevékenység koordinálásával általában a cégek kommunikációs területei foglalkoznak, de számos vállalat hoz létre olyan adományozási bizottságokat vagy kuratóriumokat is, akik az adományok odaítéléséről döntenek.

 

Az adományozási tevékenység keretében olyan ügyeket érdemes felkarolni, amelyek kapcsolódnak a vállalat értékeihez, érdekeihez.

 

*
Az adományozási kérelmek elbírálásának jól kidolgozott szempontrendszere megkönnyíti a beérkező, gyakran nagyszámú támogatási kérelem kezelését. Mivel sok a segítségre váró szervezet és felkarolandó ügy, a szempontrendszer alapján kiválaszthatók az együttműködésre alkalmas megkeresések, de azonnal kiszűrhetők azok is, amik nem illeszkednek az adott vállalat támogatási politikájába.

 

A cég által kommunikált (pl. vállalati honlap) adományozási alapelvek információként szolgálnak a civil szervezeteknek arról, hogy érdemes-e támogatási kérelemmel fordulniuk az adott vállalathoz. A kommunikált irányelvek csökkenthetik az elutasítandó megkeresések számát. A kérelmek tartalmi és formai követelményeinek egyértelmű megfogalmazása segíti a civil szervezeteket a cég elvárásainak megfelelő adományozási kérelmek elkészítésében.

 

Egy-egy adományozási kérelem elbírálása előtt a döntéshozók igyekezzenek alaposan megismerni az adott szervezetet, tekintsék át a szervezet alapító okiratát és a bírósági bejegyző végzést is. A döntés meghozatalakor érdemes tájékozódni a szervezet korábbi és jelenlegi támogatóinak köréről is.

 

*
Egy-egy szervezetről hasznos információt tudhatnak meg az adhat.hu portál keresőrendszerét használva, mely rendszerek a Nonprofit Önarckép elnevezésű adatbázisából keresnek.

 

– A közhasznú és a kiemelkedően közhasznú szervezetek támogatása esetén a cégek adókedvezményt vehetnek igénybe. Részletek

– A pénz, eszköz és szolgáltatás adományozásán túl a cégek egy-egy szervezet munkáját önkéntes munkával is segíthetik.

 

Érdemes végiggondolni, hogy a vállalat miként kezeli azokat a megkereséseket, amely ügyeket nincs lehetősége támogatni. Lehetőleg minden kérelemre válaszolni kell, megindokolva, hogy miért nem állt módjában a cégnek az adott szervezet vagy tevékenység támogatása.

 

A civil szervezetekkel közös munka sok tekintetben eltér az üzleti szférában megszokott együttműködésektől. Vegyük figyelembe, hogy:
– a civil szervezetek nem ismerhetik az adott vállalat döntési mechanizmusait
– előfordulhat, hogy a szervezetnek még nincsenek kidolgozott folyamatai az üzleti szereplőkkel folytatott együttműködésekre
– a szervezetek nem minden esetben rendelkeznek az együttműködéshez szükséges teljes körű ismeretekkel (pl. jogi vagy kommunikációs tudás)
– a szervezetek döntési és munkafolyamatai hosszabbak lehetnek az üzleti életben megszokottnál
– a szervezet méretei, emberi erőforrásai, hitelessége megfelel-e a vállalat elképzeléseinek

 

A vállalati jótékonysághoz kapcsolódó kommunikációt minden részletre kiterjedően meg kell tervezni (kommunikációs célok, célcsoportok, eszközök, üzenetek, időzítés, kommunikátorok, stb.). A külső kommunikáció mellett nem szabad elfeledkezni a belső kommunikáció fontosságáról sem!

Lektorálta: Török Marianna

forrás: http://nonprofit.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .