A vállalathoz érkező adományozási kérelmeket, megkereséseket érdemes egy, a cég tevékenységéhez, célkitűzéseihez szorosan illeszkedő, meghatározott időközönként felülvizsgált adományozási stratégia alapján elbírálni, amely alapul szolgál a konkrét adományozási akciók megtervezéséhez is.
Az adományozási stratégia kidolgozásakor az alábbiakat hasznos átgondolni:
– célkitűzések, fogalmi meghatározások
– a támogatás eddig bevált formái
– az elbírálás szempontjai
– az elbíráláshoz szükséges információk és dokumentumok
– döntési mechanizmus; elbírálásra jogosultak köre, feladatai
– támogatott és nem támogatott területek, szervezetek és tevékenységek köre
– gyakorlati megvalósítás, ellenőrzés, értékelés
– kommunikáció
– költségvetési irányelvek
– a támogatottól elvárt magatartási irányelvek
Az adományok tevékenység koordinálásával általában a cégek kommunikációs területei foglalkoznak, de számos vállalat hoz létre olyan adományozási bizottságokat vagy kuratóriumokat is, akik az adományok odaítéléséről döntenek.
Az adományozási tevékenység keretében olyan ügyeket érdemes felkarolni, amelyek kapcsolódnak a vállalat értékeihez, érdekeihez.
*
Az adományozási kérelmek elbírálásának jól kidolgozott szempontrendszere megkönnyíti a beérkező, gyakran nagyszámú támogatási kérelem kezelését. Mivel sok a segítségre váró szervezet és felkarolandó ügy, a szempontrendszer alapján kiválaszthatók az együttműködésre alkalmas megkeresések, de azonnal kiszűrhetők azok is, amik nem illeszkednek az adott vállalat támogatási politikájába.
A cég által kommunikált (pl. vállalati honlap) adományozási alapelvek információként szolgálnak a civil szervezeteknek arról, hogy érdemes-e támogatási kérelemmel fordulniuk az adott vállalathoz. A kommunikált irányelvek csökkenthetik az elutasítandó megkeresések számát. A kérelmek tartalmi és formai követelményeinek egyértelmű megfogalmazása segíti a civil szervezeteket a cég elvárásainak megfelelő adományozási kérelmek elkészítésében.
Egy-egy adományozási kérelem elbírálása előtt a döntéshozók igyekezzenek alaposan megismerni az adott szervezetet, tekintsék át a szervezet alapító okiratát és a bírósági bejegyző végzést is. A döntés meghozatalakor érdemes tájékozódni a szervezet korábbi és jelenlegi támogatóinak köréről is.
*
Egy-egy szervezetről hasznos információt tudhatnak meg az adhat.hu portál keresőrendszerét használva, mely rendszerek a Nonprofit Önarckép elnevezésű adatbázisából keresnek.
– A közhasznú és a kiemelkedően közhasznú szervezetek támogatása esetén a cégek adókedvezményt vehetnek igénybe. Részletek
– A pénz, eszköz és szolgáltatás adományozásán túl a cégek egy-egy szervezet munkáját önkéntes munkával is segíthetik.
Érdemes végiggondolni, hogy a vállalat miként kezeli azokat a megkereséseket, amely ügyeket nincs lehetősége támogatni. Lehetőleg minden kérelemre válaszolni kell, megindokolva, hogy miért nem állt módjában a cégnek az adott szervezet vagy tevékenység támogatása.
A civil szervezetekkel közös munka sok tekintetben eltér az üzleti szférában megszokott együttműködésektől. Vegyük figyelembe, hogy:
– a civil szervezetek nem ismerhetik az adott vállalat döntési mechanizmusait
– előfordulhat, hogy a szervezetnek még nincsenek kidolgozott folyamatai az üzleti szereplőkkel folytatott együttműködésekre
– a szervezetek nem minden esetben rendelkeznek az együttműködéshez szükséges teljes körű ismeretekkel (pl. jogi vagy kommunikációs tudás)
– a szervezetek döntési és munkafolyamatai hosszabbak lehetnek az üzleti életben megszokottnál
– a szervezet méretei, emberi erőforrásai, hitelessége megfelel-e a vállalat elképzeléseinek
A vállalati jótékonysághoz kapcsolódó kommunikációt minden részletre kiterjedően meg kell tervezni (kommunikációs célok, célcsoportok, eszközök, üzenetek, időzítés, kommunikátorok, stb.). A külső kommunikáció mellett nem szabad elfeledkezni a belső kommunikáció fontosságáról sem!
Lektorálta: Török Marianna
forrás: http://nonprofit.hu